Perheloma Budapestissä

Tämän kesän yksi kohokohdista oli kaupunkiloma Budapestiin. Yleensä olemme oman perheen kesken suunnanneet lomareissuilla lämpimään rantalomakohteeseen tai vesipuistoon, mutta tänä kesänä vuorossa oli kaupunkiloma. Lähdimme isolla porukalla juhlistamaan vanhempieni 60-vuotispäivää Budapestiin. Tosin isä ja äiti täyttävät pyöreitä vasta syksyllä, mutta oli ihana suunnata kesäiseen Unkariin!

Yhteensä meitä oli siis 12 henkilöä, eli vanhempani, siskoni perheineen ja meidän perhe, kaikkiaan 8 aikuista ja 4 lasta (7-, 9-, 9- ja 12-vuotiaat). Matkanjohtajana toimi siskoni Kristiina, joka varasi meille suorat lennot Rayanairilla Tampereelta Budapestiin ja löysi kivat airbnb-asunnot aivan kaupungin keskustasta, metropysäkin vierestä. Rayanairin lennoille olimme varanneet kaikille vain käsimatkatavarat ja lentolaukku riittikin hyvin neljän päivän reissuun. Voin todella lämpimästi suositella Kristiinan löytämiä asuntoja! Meillä oli 3 lähes samankokoista kaksikerroksista kattohuoneistoa, jossa kaikissa oli iso olohuone, keittiö, kylpyhuoneet, vessat, isot makuuhuoneet ja parvekkeet. Asunnoissa oli astianpesukoneet, lakanat ja pyyhkeet talon puolesta, sekä hyvin toimiva wifi. Isäntä Andreas oli todella ystävällinen ja huoneet erittäin siistejä! Linkki huoneistoon tässä!

Koko porukka yhteiskuvassa Kalastajalinnakkeessa!

Budapestin nähtävyydet

Saavuimme kohteeseen keskiviikkona myöhään illalla ja olimme varanneet lentokentältä ison pikkubussin kuljettamaan seurueemme asunnoille. Pikkubussi olikin toimiva ratkaisu näin ison porukan siirtymiseen. Torstaina aamulla heräsimme kauniiseen auringonpaisteeseen. Huoneistot sijaitsivat lähes vieri vieressä ja meillä oli jokaisen perheen kesken kiertävä aamupalavuoro. Yksi pariskunta valmisti kerralla aamiaisen koko porukalle, joten kokoonnuimme aina vuorollaan jonkun luokse aamiaiselle. Aamiaistarvikkeet haimme läheisestä Tescosta, leipomoista tai pikkukaupoista. Ruoka oli kaupoissa huomattavasti halvempaa kuin Suomessa.

Ensimmäisen päivän käytimme kaupunkiin tutustumiseen. Kävelimme ensin asunnoilta Pestin puolelta Tonavan rannalle ja ylitimme ison kauniin sillan Budan puolelle. Sillan jälkeen nousimme funikulaarilla rinnettä pitkin ylös Budan linnan aukiolle. Sieltä avautuivat upeat maisemat yli kaupungin. Turisteja oli valtavasti ja lämpötila helteiset +30 astetta. Helteestä huolimatta koko jengimme jaksoi tallustaa tuhansia askelia Budapestin kauniilla kaduilla. Pidimme säännöllisesti vesi/olut/limsa -taukoja ja pysähdyimme ottamaan turistikuvia lähes joka kulmaan.

Funikulaarin kyydissä

Budan puolelta otettu kuva Pestin puolella sijaitsevasta “eduskuntatalosta”.

Budan linnalta jatkoimme matkaa kohti Matiaksen kirkkoa, joka on todella upea ja kaunis kirkko. Sen viereen on rakennettu vasta 1900-luvun puolella Kalastajalinnake, joka näytti kauniilta vanhalta rakennukselta, vaikka olikin melko uusi rakennelma. Rauhassa kävelimme alas kukkulalta takaisin Tonavan rantaan ja suuntasimme jälleen Pudan puolelle syömään. Kristiina oli varannut meille pöydän Hilda-nimisestä ravintolasta, jossa 2 ruokalajin lounas maksoi noin 7 euroa. Otimme jokaiselle alkupalan ja pääruoan ja ruuat olivat kerrassaan loistavia. Kaiken kaikkiaan syöminen Budapestissä oli edullista. Useimmiten pääruoat maksoivat noin 1500-2500 forinttia, eli 5-7 euroa ja juomat olivat aina ravintolassa alle 5 euroa.

Hildan alkupalana herkullinen punajuurikeitto.

Hildan jälkeen vyöryimme täysillä vatsoilla kohti Vaca Utcaa, joka on Budapestin pääostoskatu. Kuljimme kadun lävitse, mutta kukaan ei sillä helteellä oikein jaksanut jäädä kiertelemään kauppoja. Kaupat olivat täysin samoja, kuin muissakin Euroopan isoissa kaupungeissa: H&M, Zara, Nike… ja muut ketjuliikkeet. Myöhemmin samana iltana otimme vielä metron ja lähdimme ostoksille Arena Plaza -ostoskeskukseen. Metroliput olivat todella halpoja. Käytimme koko reissun aikana eniten ryhmälippuja, jonka hinta oli 3300 forinttia, eli 10 euroa. Sillä ryhmälipulla yhteensä 4 henkilöä matkusti 24-tunnin aikana vapaasti metroilla ja busseilla.

Budapestin rautatieasema

Aquaworld

Perjantaina helteinen keli jatkui ja päätimme suunnata vesipuistoon. Budapest on täynnä ihania kylpylöitä, mutta lasten kanssa koimme, että vesipuisto toimisi varmasti kylpylää paremmin. Osaan kylpylöistä on jopa lasten sisäänpääsy kielletty. Aquaworld on valtava hotelli- ja kylpyläkokonaisuus. Ostimme meidän perheelle 50 euroa maksavan perhelipun, jolla 2 aikuista ja 2 lasta pääsi sisään. Uintiaikaa ei ollut rajoitettu, joten siellä olisi voinut polskia vaikka aamusta iltaan. Vesipuistossa oli kiva ulkoallasalue, jossa oli lämpimät altaat ja aurinkotuolit sekä pienemmille lapsille sopiva liukumäkialue. Isoimmissa liukumäissä oli lähes kaikissa pituusraja, joissa yli 130 cm lapset pääsivät aikuisen kanssa yhdessä ja yli 140 cm korkuiset saivat jo mennä yksin. Osa liukumäistä oli tosin niin hurjia, ettei meidän 130-senttiset lapset olisi niihin uskaltaneet tulla, vaikka olisivat päässeetkin. Meidän lasten suosikkeja olivat isoilla tuplarenkailla laskettavat jättiliukumäet, joihin sai mennä yhdessä aikuisen kanssa.

Osa meistä otti omat pyyhkeet asunnolta mukaan, mutta me vuokrasimme aquaworldin pyyhkeet. Neljän pyyhkeen vuokra oli noin 12 euroa. Jätimme pyyhkeet lukittaviin kaappeihin vaatteiden kanssa, mutta osa porukastamme otti oman pyyhkeen mukaan rantatuoleille ja varasimmekin neljä rantatuolia seurueellemme koko päiväksi. Siinä oli näppärä aina välillä kokoontua ja lepäillä uinnin lomassa. Kassalta jokainen sai oman rannekkeen, jolla sai ostaa alueelta ruokaa ja juomaa. Lopuksi lähtiessämme laskun sai kätevästi kuitattua luottokortilla tai käteisellä.

Kaiken kaikkiaan vesipuistossa vietetty päivä oli tosi kiva! Jokaiselle löytyi sopivasti tekemistä ja aika hurahti nopeasti. Paikka oli pääosin siisti ja vesi suhteellisen puhdasta.

WhatsApp Image 2019-07-05 at 21.52.16.jpeg

Juutalaiskortteli

Lauantaina aamulla osa porukastamme suuntasi juutalaiskortteliin ja me lähdimme Ramin ja lasten kanssa shoppailemaan keskustan kauppoihin. Tosin mekin ehdimme tutustua juutalaiskortteliin vielä sunnuntaina ennen kotiinlähtöä. Juutalaiskortteli alkaa kauniin Dohany-kadun synagogan kulmalta. Alueen pienet kujat ja kuppilat ovat mieleenpainuvia. Etenkin kun luin Rantapallon blogitekstistä juutalaiskorttelin historiaa, niin alue tuntui hyvin vaikuttavalta. Yksi hauskimmista paikoista oli ravintola Szimpla Kert. Lauantaina osa porukastamme oli pysähtynyt sinne juomille. Sunnuntaina, kun me piipahdimme siellä, oli alueella paikallinen ruokatori ja yläkerrassa tarjolla aamubrunssi. Jos joskus vielä suuntaan takaisin Budapestiin, haluaisin ehdottomasti mennä syömään tuon sunnuntaibrunssin.

WhatsApp Image 2019-07-06 at 22.20.49.jpeg

Sirkustelua

Matkanjohtajamme Kristiina oli keksinyt lauantaiksi meille kivan ohjelman, nimittäin sirkusta! En itse muista koskaan olleeni sirkuksessa, joten oli hauska mennä tutustumaan Budapestin sirkukseen. The Capital Circus of Budapest oli vanhahko sirkusrakennus, jossa vaihteli kiertävä esitys. Tällä kertaa estradille nousi Flying Circus. Olimme ostaneet liput jo etukäteen netistä Suomessa ja olikin näppärä vaan mennä sisään valmiiksi lippujen kanssa. Aulassa oli kioskeja, jossa myytiin popcorneja, karkkia ja juomia. Parin tunnin esityksessä oli lyhyt väliaika. Nautimme kaikki sirkusesityksestä, tosin jälkimmäisen puoliajan esityksessä oli pitkähkö pellekohtaus unkariksi, joka nauratti kyllä valtavasti paikallisia, mutta ei kielimuurin vuoksi uponnut meihin. Suosittelen kyllä lapsiperheille yhdeksi vaihtoehdoksi Budapestin lomalla tutustua myös sirkukseen!

WhatsApp Image 2019-07-06 at 22.06.33.jpeg

Itse matka sirkukseen oli myös vaikuttava. Matkustimme sirkukseen Budapestin vanhimmalla metrolinjalla. Budapestin metro on itseasiassa Euroopan toiseksi vanhin metro Lontoon jälkeen. Laskeuduimme keltaiselle metrolinjalle Deak Ter -pysäkillä, jossa 1, 2, 3 metrolinjat kohtaavat ja nousimme ylös Hosök tere -pysäkillä, jonka vieressä oli Sankarien aukio. Sankarien aukio on tunnettu nähtävyys, jota hallitsee Millennium-muistomerkki. Ihailimme aukion upeita patsaita ja mietimme, miten valtavasti työtä niiden tekeminen onkaan aikanaan vaatinut.

WhatsApp Image 2019-07-06 at 22.21.15.jpeg
WhatsApp Image 2019-07-06 at 23.09.25.jpeg

Kaiken kaikkiaan loma Budapestissä oli erittäin onnistunut ja rento! Keksimme isolle porukallemme hauskan hästägin #villitusina, joka hyvin kuvasti vilkasta ryhmäämme. Lapset jaksoivat todella hienosti kulkea kaupungin helteisillä kaduilla, kunhan vaan muistivat juoda riittävästi vettä. Ruoka ja juoma oli tosiaan todella edullista ja testasimme monia erinomaisia ravintoloita, kuten jo aiemmin mainittu Hilda ja Szimpla Kert sekä esimerkiksi Murci ja Most Kortars Bisztro. Jälkimmäisessä söimme lauantaina sirkuksen jälkeen koko porukalla ja meidän 12 hengen ruuat ja juomat maksoivat yhteensä noin 150 euroa! Budapestiin voisin ehdottomasti palata vielä uudelleen. Jos menisin aikuisten kesken, testaisin ehdottomasti ainakin kylpylät ja suuntaisin illaksi istuskelemaan drinkkien ääreen juutalaiskortteliin.

Nyt sitten taas töissä ja arkista aherrusta hyvinvoinnin parissa!

Terkuin, Pauliina

Kiitos reissuseurasta Päivi & Kauko, Janita & Lauri, Kristiina, Jouni, Eveliina & Aku, Rami, Benjamin & Viivi