Rooma kolmessa päivässä

Vaikka olen matkustellut paljon Euroopassa, niin jostain syystä en ollut vielä koskaan ehtinyt Roomaan. Italian kaupungeista tutuksi olivat tulleet Milano ja Torino, mutta Rooma ja sen upeat historialliset nähtävyydet oli jääneet näkemättä. Olin luvannut kummitytölleni viedä hänet johonkin kaupunkilomalle sitten, kun hän pääsee ripille. Viime kesänä suunnittelimme jo yhdessä, mikä olisi sellainen kaupunki, johon molemmat haluaisimme mennä. Pienen pohdinnan jälkeen kohteeksi valikoitui Rooma ja olin matkasta enemmän kuin innoissani!

Terazza del Pinciosta  on näin upeat näkymät Roomaan!

Terazza del Pinciosta on näin upeat näkymät Roomaan!

En siis todellakaan ole kokenut Rooman kävijä, mutta ajattelin tähän matkakertomukseen laittaa omat parhaat vinkkini, miten meillä kolmen päivän Rooman matka sujui. Suosittelen ehdottomasti Roomaa kaupunkilomakohteena, vaikka noin lyhyellekin ajalle.

Kummityttöni ripillepääsy ajoittui elokuun toiseen viikonloppuun ja rippileiri heinäkuun loppuun, joten siihen elokuun alkuun jäi juuri sopiva pieni kolo lähteä reissuun. Etsin keväällä lentoja netistä ja bongasin melko edulliset Norwegianin lennot suoraan Helsingistä Roomaan. Ostin turhaan lisämaksusta ruumaan menevälle laukulle paikan, sillä loman lähestyessä totesimme, että kolmen päivän lomaan riittää aivan hyvin pelkät lentolaukut. Ja niin ne riittivätkin. Lentolaukkujen kanssa oli helppo matkustaa, kun check-in lennolle oli tehty jo kotona etukäteen, eikä kentällä tarvinnut muuta kuin marssia turvatarkastuksen läpi suoraan lähtöportille.

Majoitus Roomassa

Sain etukäteen muutamilta tutuilta vinkkejä Rooman majoituksista, sillä kuulemma Roomassa saattaa hotellien taso vaihdella todella paljon. Etsiskelin eri varaussivustoilta vaihtoehtoja ja löysin sattumalta aivan Vatikaanin kupeesta ja läheltä Rooman keskustaa kivan yksityisomisteisen huoneistohotellin Suite in Romen https://www.suiteinrome.com/fi-fi. Huoneisto maksoi kolmelta yöltä yhteensä 173 euroa + parinkympin kaupunkiverot päälle ja oli mielestämme hinta-laatu suhteeltaan erinomainen. Suihkutilat olivat siisti, sänky hyvä ja aamiainen tarjoiltiin huoneeseen. Hotellin isäntä kysyi edeltävänä iltana, mihin aikaan haluatte aamupalan, ja millaisia vaihtoehtoja toivoimme, kuten croissantit suklaalla vai kermatäytteellä. Aamupala oli italialaiseen tapaan sokeripitoinen hiilaripommi, mutta onneksi joukossa oli myös valittavana jogurttia ja paahtoleipää.

Aamupalakärry tuotiin huoneeseemme joka aamu. Ihan näin paljon ei pystytty syömään!

Lennolla Roomaan katsoimme Enkelit ja demonit -elokuvan, jossa vilahteli koko ajan Rooman upeita nähtävyyksiä ja siinä oli paljon Vatikaanin historiaa. Se olikin kiva tapa orientoitua Rooman lomalle. Saavuimme Roomaan melko myöhään sunnuntai-iltana, joten hotelliin kirjauduttuamme ehdimme vielä etsiä avoinna olevan ravintolan illallista varten. Ihanan italialaisen illallisen jälkeen olimmekin molemmat jo aivan valmiina nukkumaan.

Ensimmäinen päivä – nähtävyyksien ahmimista

Olimme etukäteen hieman suunnitelleet matkaamme Rooma-oppaasta etukäteen. Ensimmäinen päivä oli todellista nähtävyyksien ahmimista. Emme halunneet käyttää aikaa ja rahaa nähtävyyksien sisäänpääsyyn, vaan totesimme että lyhyellä kolmen päivän lomallamme meille riittäisi katselu vain ulkoa käsin. Rooman keskusta on loppujen lopuksi aika kompakti ja me päätimme tutustua Roomaan kävellen.

Ensimmäisen päivän kävelyreittimme Cola di Rienzolta Colosseumille. Matka oli vain 4,8 kilometriä ja näimme valtavasti nähtävyyksiä!

Italialaista gelatoa parhaimmillaan!

Kaikkiin nähtävyyksiin on mahdollista ostaa lippuja opastetuille kierroksille etukäteen, kuten Colosseumiin, Forum Romanumiin, Vatikaaniin ja Pietarinkirkkoon. Koska olimme molemmat ensimmäistä kertaa Roomassa, me halusimme oman aikataulun mukaan kulkea kaupungilla, katsella nähtävyyksiä ja pysähtyä tasaisin väliajoin kahville, juomalle tai jätskille. Elokuun alku oli Roomassa todella helteinen ja vettä piti ostaa lisää lähes jokaisesta kadunkulmasta.

Ensimmäisen päivän kävelyreittimme oli noin 15-20 kilometriä nähtävyyksiä, kauniita katuja, upeita puistoja, pieniä kujia. Näimme Borghesen puiston, Espanjalaiset portaat, Fontana di Trevin, Forum Romanumin, Colosseumin. Colosseumista otimme metron takaisin hotellille, sillä jalat olivat jo aivan puuduksissa. Pienen suihku- ja lepotauon jälkeen suuntasimme takaisin keskustaan ja näimme Pantheonin ja paljon upeita pieniä kauppoja Rooman keskustassa. Olin positiivisesti yllättynyt siitä, miten paljon pieniä paikallisia putiikkeja Roomassa oli. Ihania mekkoja, käsitöitä, koruja, designia ja edullisiakin vaatekauppoja. Toki sieltä löytyi ketjuliikkeetkin, mutta me keskityimme noihin pieniin ihaniin putiikkeihin.

Pantheon , tänne pääsi ilmaiseksi pienen jonottamisen jälkeen.

Pantheon, tänne pääsi ilmaiseksi pienen jonottamisen jälkeen.

Toinen päivä - aukko sivistyksessä täyttyi

Pietarinkirkon aukiolla, josta lähtee  Vatikaanivaltio .

Pietarinkirkon aukiolla, josta lähtee Vatikaanivaltio.

Olimme etukäteen suunnitelleet käyttävämme tiistain aamupäivän Vatikaanissa. Luulin, että sinne pääsee noin vain kävelemään, mutta eipä päässytkään! Tulipa sitten täytettyä tämäkin aukko sivistyksessä. Onneksi sentään Pietarinkirkon aukiolle pääsi ilman lippuja ja jonoja. Pietarinkirkon sisäänpääsy olisi myös ollut ilmainen, mutta jono oli noin 400 metriä ja me halusimme käyttää hellepäivän muuhunkin kuin jonottamiseen. Toki jonon ohi olisi voinut ostaa opastettuja kierroksia kalliimmalla, mutta me otimme turistikuvat Pietarinkirkon edessä ja päätimme käyttää hellepäivän kasvitieteelliseen puutarhaan.

Kasvitieteellinen puutarha osui sopivasti matkan varrelle kohti Trastevereä, joka on idyllinen ja viihtyisä kaupunginosa Roomassa. Jatkoimme siis matkaa kävellen Pietarinkirkolta kasvitieteellliseen puutarhaan. Kuvat puhukoot puolestaan tästä upeasta paikasta!

Lisää kasvitieteellisestä puutarhasta voit lukea täältä: Orto Botanico di Roma.

Kolmas päivä ja kotiinlähtö

Viimeisen päivän olimme päättäneet käyttää shoppailuun. Hotellin sijainti oli todella oiva shoppailuun, sillä Cola di Rienzo (hotellimme katu) oli todella hyvä ostoskatu. Molemmilla alkoi kyllä jo kahden päivän valtava kävelymäärä painaa jaloissa ja se vaikutti myös shoppailuintoon. Löysimme kuitenkin kivoja tuliaisia ja ostoksia. Roomassa oli elokuun alussa todella hyvät alennusmyynnit, monessa liikkeessä myytiin kesäkauden vaatteita -50 % hintaan.

Paluu lentokentälle tapahtui todella helposti. Hotellimme isäntä vinkkasi, että aivan hotellimme läheltä menee bussikuljetus suoraan lentokentälle. Tuo kuljetus maksoi 6 euroa per nenä ja kesti noin 45 minuuttia kentälle. Ehdottomasti suosittelen tätä lentokenttäbussia. Pysäkki oli Via Cresecenzion ja Via Orazion kulmilla.

Ruoat ja ravintolat

Tällä kertaa emme etsineet etukäteen juuri mitään ravintolasuosituksia tai vinkkejä, vaan etsimme sopivat ravintolat lähinnä kaduilla kierrellen. Strategia oli loistava, sillä satuimme löytämään pääsääntöisesti todella kivoja ja melko edullisiakin ravintoloita. Useimmiten tilasimme ruoat puoliksi, eli saatoimme ottaa alkupalaksi bruschettoja ja caprese-salaatin, jossa on tomaattia, mozzarellaa ja basilikaa. Pääruoaksi tilasimme esimerkiksi pizzan puoliksi tai molemmille omat pastat. Useimmiten meidän illallisen ravintolalasku kahdelle hengelle pyöri noin 25-30 euron tuntumassa. Halvimmillaan todella hyvän ja runsaan caprese-salaatin sai noin 6-7 eurolla ja kalliimmillaan ostimme sen 15 eurolla. Tuo jälkimmäinen osui kalliille lounastauolle, kun Fontana di Trevin lähellä päätimme ottaa pienen lounashetken. Tuo lounastauko osoittautui meillä todella kalliiksi. Ensinnäkin ruuat olivat kalliita, kuten tuo 15 euron salaatti. Lisäksi tilasimme limsat, joiden hinta yleensä oli noin 3 euroa, niin tuossa paikassa se oli 6 euroa per tölkki. Kruununa kaiken päällä oli, että pienellä präntillä oli kirjoitettu ruokalistan taakse, että palvelumaksu on 3 € per ruokailija. Kevyt lounaamme osoittautui lähes 40 euron arvoiseksi setiksi. Suosittelen siis katsomaan listat kunnolla etukäteen, ettei tule yllätyksiä!

Rooma jätti meihin lähtemättömän vaikutuksen! Kävimme heittämässä Fontana di Trevin suihkulähteeseen kolikot, minkä luvataan takaavan paluun samalle paikalle tulevaisuudessakin. Uskotaan siis tähän ja jäämme odottelemaan seuraavaa Rooman matkaa joskus tulevina vuosina. Sillä paljon jäi vielä näkemättä ja kokematta.